Donderdag, 21 maart 2019 - In de lokalen van de groepen 7 & 8 - Van Miene van der Eerden -  Een inhoudelijjk debat kunnen voeren hoort bij het handwerk van een goed politicus. Zo'n debat is aan regels gebonden, die je moet weten en dan zijn er ook nog verschillende debat-technieken, die kunnen helpen om iemand anders te overtuigen. Nu de groepen 7 & 8 zich gaan voorbereiden op de verkiezingen, was het dus de hoogste tijd voor een workshop debatteren van Stichting Nederlands Debat Instituut. Miene uit groep 7B doet verslag: 

 

De debatles was super leuk.

Eerst ging de debat-juf iets uitleggen over debatteren. Zij heette Imke Wojakowski.

We deden een spel om wakker te worden en dat heette de troon van de koning.

Dat was best moeilijk. Iedereen zat op een stoel, maar er was een stoel waar niemand op zat

en daar ging de juf heen en dat moesten wij voorkomen. Toen gingen we echt beginnen.

Ze legde ons iets uit over argumentatie, teamwork en presentatie.

Argumentatie is als iemand iets tegen je zegt en dat jij dan iets terug kan zeggen,

teamwork is dat je kan samenwerken aan iets en

presentatie, dat je een goede houding hebt en zelfverzekerd staat en kijkt.

 

Toen we daar over nagedacht hadden, kregen we een stelling: dierentuinen moeten verboden worden.

Er was een groep die voor was, een groep die tegen was en een groep die de jury moest voorstellen.

We begonnen met een speech.

Je moest drie argumenten bedenken, die de voor- en tegenpartij moesten geven.

Daarna gingen we praten en dan steeds iets terugzeggen, dus debatteren.

Als laatste hadden we nog een freeze moment en iedereen had toen een slagzin bedacht

en die moest je zeggen. Je mocht het rijmen of gewoon zeggen STEM VOOR.

Bij rijmen bijv. ‘Stropers krijgen levenslang; dat is voor de dieren en de natuur van belang.’

Toen mocht de jury stemmen op een partij.

 

We kregen nog een stelling en dat was: het jeugdjournaal moet voor de helft uit leuke berichten bestaan.

Daar deden we precies hetzelfde en toen was de les alweer voorbij.

  

 GR78 - Leren debatteren  GR78 - Leren debatteren  GR78 - Leren debatteren
 
GR78 - Leren debatteren GR78 - Leren debatteren GR78 - Leren debatteren