We merken op school dat sommige kinderen en ouders last hebben van CITO-stress. Zodra de CITO-toetsen eraan komen krijgen we vragen van ouders over wanneer er getoetst wordt en er zijn kinderen die haast niet meer slapen omdat ze zo zenuwachtig zijn. 
 
Op school willen we deze stress zoveel mogelijk voorkomen. De CITO toetsen zijn voor ons een methode- onafhankelijk instrument om te meten of het onderwijs dat wij elke dag geven is aangekomen. Ook kunnen we goed zien of een kind groei laat zien op de toetsen. Na de toetsen analyseren we deze gegevens. Samen met alle andere gegevens (zoals uitslagen van methodetoetsen, werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling enzovoort) geeft ons dit handvatten voor onze groepsoverzichten en groepsplannen. Uiteraard willen we daarbij ook boven de normen scoren. Ons onderwijs moet goed zijn en daar horen deze cijfers bij.
 
Tegelijkertijd geven wij nooit aan op de kalender wanneer de CITO- toetsen zijn. We geven tenslotte ook niet op de jaarkalender aan wanneer er een rekentoets is of een dictee. We willen er gewoon niet teveel nadruk op leggen. Uit hersenonderzoek is gebleken dat teveel stress ervoor zorgt dat er adrenaline vrijkomt met allerlei bijkomende stress- responsen. Op dat moment kan het brein hogere cognitieve functies niet meer goed uitvoeren. Aan ons als volwassenen is het dus de taak om deze stress te voorkomen. Buiten het feit dat stress gewoon voor niemand fijn is, niet voor volwassenen, maar ook niet voor kinderen zijn wij van mening dat als we de CITO toetsen benaderen als elk ander werk op school, kinderen er geen extra stress bij zullen voelen en de resultaten daardoor dus juist beter uit zullen vallen. 
 
Wat kunt daar als ouder aan bijdragen? Gewoon, doe leuke dingen thuis en ontspannen. Vraag niet alleen naar de CITO toets, maar vraag vooral of ze bijvoorbeeld leuk hebben gewerkt met hun vriendje.